Nehezítő tényezők az autizmussal élő gyermekek óvodai integrációjában
2011-ben készített szakdolgozatomban azt kutattam, hogy milyen nehezítő és elősegítő tényezők vannak az autizmussal élő gyermekek óvodai integrációjában. Hazai és külföldi óvodavezetőket kerestem meg online kérdőívemmel. Száz kitöltő válaszait összegeztem.
Ezen a képen a kitöltők nehezítő tényezőkre adott válaszai olvashatóak.
Szerintem a válaszok az iskolákra is megfelelnek.
Nehezítő tényezők az óvodában:
- a szakképzet gyógypedagógus hiánya
- a magas csoportlétszám
- az asszisztens hiánya
- az óvodapedagógus számára speciális képzési lehetőség kevés
- az autizmussal élő gyermek változatos viselkedése
- a tárgyi feltételek hiánya
- az elfogadás hiánya, a pedagógus elutasító magatartása
- az autista gyermeket nevelő szülő elutasító viselkedése
- a megfelelő hely hiánya
- többi gyerek számára megértetni, hogy az autista gyermek miért tehet, mondhat, amit akar
- a késői diagnózis
- a többi szülő negatív hozzáállása
- a pénz hiánya
- kevés lehetőség a szakember képzésre
- nem minden gyermeknek jó az integráció
- a speciális óvoda hiánya
- a többi gyerek felkészítése az autista gyermek érkezésére
- az autizmussal élő gyermek óvodai életre történő előzetes felkészítése