Leonardo és az autizmus 2013.
A legtöbb szülőnek nagy fejtörést okoz, hogy mit fog csinálni, hol tud továbbtanulni az autizmussal élő gyermeke az általános iskola befejezése után. A legjobb esetben egy „testhez álló” szakmát vagy gimnáziumot választanak, illetve amilyen lehetőség adódik a lakóhely közelében. Vagy a magántanulóságot.
Erre az életkorra már jól kirajzolódnak az autizmusból adódó gyengeségek és erősségek, valamint a nyelvi képességek. A megfelelő és megbízható iskola kiválasztása mindenképpen nagy hatással van a felnőtté válás első éveire – ha nem az egész életre. A minél nagyobb fokú önállóság elérése a fő cél – minden életszakaszban.
Az előbbiek megteremtéséhez ad egy plusz lehetőséget a Tempus Közalapítvány Leonardo programja. Idén májusban a nyolcadik Leonardo mobilitási pályázatom nyert támogatást. Eddig több mint száz sajátos nevelési igényű diák és pedagógus tudott külföldön szakmai gyakorlaton részt venni 2003. óta a Tempus Közalapítvány támogatásával az Éltesből, Nyírbátorból.
Az új projektben a következő két tanévben tizennyolc tanulónk – valószínűleg lesz köztük autizmussal élő – utazhat Lengyelországba. E célból augusztus elején előkészítő látogatásra mentünk a fogadó szervezethez. Nagy újdonság volt az eddigi előkészítő útjainkkal szemben, hogy erre a hosszú és fárasztó három napos útra meghívtuk a tankerületünk vezetőit, akik azt örömmel fogadták. Több szempontból is sikeresnek tekinthetjük az utazást. A lengyel partnerrel egyeztettük a szakiskolásaink várható fő feladatait, három hetes ellátásukat és szabadidős programjaikat, valamint az utazás során sokat beszélgettünk az autista gyerekek speciális ellátásáról és az ehhez szükséges feltételekről.
Reméljük, hogy a lengyel szervezet hét-nyolc év múlva fogadni tudja az autista csoportunkba járó tanulóinkat szakmai gyakorlatra a Tempus Közalapítvány támogatásával.