2019. júl 29.

Egy anya tíz pontos nyílt levele autista fia leendő feleségéhez

írta: Márti+Robi
Egy anya tíz pontos nyílt levele autista fia leendő feleségéhez

Drága lesz menyem! Tudnod kell, mire számíthatsz, ha a jövőben az én fiamhoz akarsz hozzámenni. Ő pont olyan, mint a leendő magasan funkcionáló autista apósod. Vagyis ő már jobb lesz.

Korán észrevettem – nem úgy, mint az anyósom –, hogy valami nincs a helyén nála. Erre akkor lettem figyelmes amikor tüzetesebben megnéztem a kisautói sorrendjét, amiket a harmadik szülinapjára kapott egy száz darabos készletben.

Délelőttönként mindig a házi munkámat végeztem: mostam, takarítottam, vasaltam. Egyszer megkérdezte a még meglévő legjobb barátnőm, hogy tudom ezt csinálni a gyerek mellett?

Ekkor esett le, hogy tényleg hogy van nekem erre időm? Tudatosan végig gondoltam a szerdai délelőttömet. Majd a keddit. Aztán a péntekit. És mindig ugyanaz a kép ugrott be: Jusztusz a kocsikat rakosgatta. Gyorsan elővettem a mobilom és elkezdtem lapozgatni a fotóimat. Elsőre semmi különös: Jusztusz a szobájában egymás mellé felsorakoztatta az autókat: az első piros, az utolsó fekete. Az előző képen szintén, és az előtte lévőn is, és mindig az öt méteres szőnyeg piros szegélye mentén. A barátnőm hirtelen kikapta a kezemből és felkiáltott: „Nem látod? Az autók sorrendje mindegyiken megegyezik!”. Fél év fotóit átnéztük és valóban.

Ettől fogva kezdtem megbizonyosodni, ráismerni, felismerni, hogy valami másképp működik benne. Olvasgattam, kérdezősködtem. És mire betöltötte a négyet, már autizmusban jártas szakemberekhez hordtam. Azóta pedig ilyen suliba jár. Most középiskolát keresünk neki.

Ennek a felfedezésemnek köszönhetem életem két legfontosabb dolgát. Az egyik, hogy pár év huzavona után a férjem is megkapta írásban, hogy ő is bizony autista. A másik pedig, hogy Jusztusz korai és folyamatos fejlesztésének eredményeként szerető férj és jó apa válhat belőle. Soha ne feledd: persze csak a te irányításoddal.

szerelmes_par.jpg

Jobb előre tisztáznunk, hogy milyen az én Jusztuszom. Ha még ma megismered a jó szokásait, a rossz beidegződéseit, a kibírhatatlan pillanatainak okát, akkor szép közös életetek lehet.

Jobb, mint az enyém. Ha mindezeket én is időben megtudom, akkor sírással, önhibáztatással, küzdelmekkel teli sok-sok évet spórolhattam volna meg magunknak.

1. Az autizmusát nem fogyatékosságként éli meg. Egyszerűen ő ilyen. Mindent meg fog érteni, amit mondasz neki. Amikor úgy hiszed, hogy nem rád figyel, azt rosszul teszed. Mert bizony ő hallja és megjegyzi a szavaidat. És mindig emlékezni fog rájuk. Ebben a páratlan memóriája segíti.

2. Ha valamit rosszul fogsz csinálni, mindig szóvá fogja tenni. Nem bántani akar, hanem segíteni, hogy legközelebb már tud magadtól.

3. Bármivel foglalatoskodjon, akkor csak arra fog összpontosítani. Nem akar kizárni téged, egyszerűen bízik abban, hogy veled minden rendben. És ha befejezte a dolgát, akkor fog ismét veled foglalkozni.

4. Nem akarja megmagyarázni a számára természetesnek tűnő dolgokat és miértjüket. Lehetőleg te se tedd, mert csak idegesíteni fogod. Szeret tanítani, de az feldühíti, ha nem érted meg egyből.

5. Teljesen őszinte. Ha valami nem tetszik neki, azt el fogja mondani neked minden hátsó szándék nélkül. Erőteljesen védekezni fog, ha leszidják vagy zavarba hozzák, mert azt tiszteletlenségnek tartja és nem bírja elviselni, még akkor sem, ha tudja, hogy neked van igazad.

6. Ha megbánt téged, mondd meg neki! Ha csak azt akarod, hogy meghallgasson és ne adjon tanácsokat, azt is közöld vele. Ő mindent ki akar javítani, még magát is. De azt csak akkor tudja, ha te elmondod neki, hogy mi a hibája.

7. Mindent előre megtervez. /A férjem még a szex időpontját is./ Ezáltal az előkészületekre kétszer annyi időre lesz szükségetek. Ráadásul nehezen viseli a késést és a változást.

8. Érzelmek. Számára azok lényegtelenek és zavarók. Valószínűleg erélyesebben fog reagálni, amikor vitatkoztok, de csak azért, hogy „Értsd már meg, nekem van igazam!”. Gyakran nem érti és nem mutat együttérzést. De ez nem jelenti azt, hogy érdektelen lenne. Nehéz neki a másik szemszögéből értelmezni a történéseket. Attól még őt érdeklik az emberek. Nem akar fájdalmat vagy szomorúságot kiváltani másokból.

9. Jó humorérzéke van, de nem mindig tudja a szituációhoz igazítani. Nem akar ő senkit sem megbántani a viccével, de néha mégis rosszul sül el.

10. Szeretni fog téged még akkor is, ha nem úgy fejezi ki, ahogyan te szeretnéd. Szerinte bárki ki tudja mondani, hogy szeretlek. Viszont ő minden tettével azt fogja kifejezni: amikor kijavít téged, amikor készít neked valamit, amikor a kedvenc férfiillatoddal fújja be magát. Napokig tervezgeti a meglepetésedet; együtt nézi veled a kedvenc műsorodat; felveszi az általad kedvelt, számára pedig utálatos nadrágot, csak azért mert az neked tetszik. Abból tudom, hogy szeretni fog, hogy képes felismerni azt, aki jobbá, boldogabbá, teljesebb emberré akarja őt tenni. Kicsit elszomorít az a tudat, hogy eljön a nap, amikor el kell engednem a fiamat, de egyúttal boldoggá tesz az, hogy te leszel neki.

 

A tíz pont eredményeit ebben a posztunkban elolvashatod: Szerelemben egy autista férfival, továbbá hasznos lehet a Házassági tanácsok egy Aspergeres férfihoz.

Szólj hozzá

Párkapcsolat Top Levelek