2021. nov 20.

Miért csak életük közepén diagnosztizálják a nők autizmusát?

írta: Márti+Robi
Miért csak életük közepén diagnosztizálják a nők autizmusát?

A szakértők szerint a nők ezrei küzdenek diagnosztizálatlan autizmussal. A nőket és a lányokat nem vizsgálják olyan gyakran és korán, mint a férfiakat és a fiúkat, mivel a tüneteik eltérőek, és könnyebb azokat figyelmen kívül hagyni.

 50628507-10213825-experts_now_believe_thousands_of_women_are_battling_through_life-a-33_1637240927290.jpg

Melanie Sykes, 51 éves televíziós műsorvezető, a múlt héten kapta meg az autizmus diagnózisát.

"Végre annyi mindennek lett értelme. El se tudom mondani, milyen megkönnyebbülést jelent ez számomra, és mennyire örülök a diagnózisnak. Most már mélyebben megértem magamat, az életemet és azokat a dolgokat, amelyeket el kellett viselnem.”

50478051-10206133-candid_christine_mcguinness_has_revealed_she_has_been_diagnosed_-a-292_1637025631262.jpg

Christine McGuinness is nemrégiben lett papíron is autista. (A sztárpár ma nem állít karácsonyfát autista ikreinek)

Erre fel írta egy kommentelő:

"Kitöltöttük az AQ tesztet /online autizmus teszt/, én 50-ből 47-et, a párom pedig 50-et ért el. Az emberek lehetnek az autizmus spektrumon, de azok az autisták, mint a barátnőm is, képtelen a kamerába nézni, nem jár társasági eseményekre, rajtam kívül egyetlen barátja sincs, utálja az erős fényeket, a parfüm illatát és a sminket. Melanie és Christine ennek ellenére képesek bemenni a tévébe, beállni a kamerák elé, fotózkodni és a kamerába nézni. Kezd sztárszóvá válni, és figyelmen kívül hagyni, akik tényleg azzal küzdenek. Divatos azt mondani, hogy „Ó, én autista vagyok!”. Persze sokakban vannak tünetek, de azok, akiknek valóban szükségük lenne támogatásra és gondoskodásra, gyakran nem kapják meg." 

Ebben van igazság, de ez a két hölgy valóban az lehet. Mindkettő gyermeke autista, sőt Christine McGuinness mindhárom gyermeke az.

Melanie Sykes kisebbik fia (17 éves) 3 évesen kapott diagnózist.

"Ez a gyermek az életem fénye. Amikor diagnosztizálták, az teljesen megváltoztatta az életemet.

Nem maradhattam egy olyan házasságban, amiben nem voltam boldog. Hogyan tudtam volna úgy segíteni neki? Össze kellett szedni magamat. Ő segített kilábalni abból a helyzetből, amibe kerültem. Minden bizonnyal ő adott erőt, hogy megtegyem azt a lépést." 

38 éves korában Victoria Sweetmore, mentálhigiénés ápolónő, ugyanezt a megdöbbentő hírt kapta az orvosaitól. Több mint tíz éven át dolgozott autista fiatalokkal, és soha sem gondolt arra, hogy saját érzelmi problémáinak az oka is az lehet.

16 volt, amikor a háziorvosa antidepresszánsokat írt fel neki. Majd inni kezdett és önkárosító életet élt. Közben végig érezte, hogy valami nem passzol. Több mint 20 évig szorongással és depresszióval küzdött, mielőtt kiderült volna problémáinak az oka: az autizmus.

diag.jpg

Az autizmus aluldiagnosztizálásának másodlagos mentális egészségügyi problémái alakulhatnak ki, mint a szorongás, a depresszió, az étkezési zavarok és a személyiségzavarok.

Ha egy lány –  aki autista, de nem tudják róla – visszahúzódó, akkor inkább azt feltételezik, hogy biztos depressziós vagy szorongó, mintsem autista. Az autista lányok nagyobb valószínűséggel szoronganak, mint hogy viselkedés problémák jönnének elő – állítja Will Mandy professzor. Az Egyesült Királyságban a súlyos étkezési zavaros nők 20%-nak diagnosztizálatlan autizmusa van.

Az autista lányok jobban tudják leplezni a problémáikat, jobban álcáznak. Erre kell felhívni pedagógusok és a háziorvosok figyelmét, mivel a korai beavatkozás kulcsfontosságú a pozitív eredmények előmozdításában. Ezáltal megmenthetőek attól, hogy egy életen át küzdjenek egy olyan állapottal, amiről nem is tudnak.

(A haragom eltűnt, és csak a szeretetem maradt autizmussal túl későn diagnosztizált anyám iránt)

 

Néhány további hozzászólás: 

„A fiam autista – odaadnám a jobb karomat, hogy barátnak nevezzen valakit. Távoli álom, hogy munkát kapjon, az nem számít, hogy rádió vagy tévéműsor vezető lesz. A lényeg, hogy megházasodjon és családot alapítson." 

„A fiamat diagnosztizálták autizmussal, de esküszöm, hogy a férjemnek is az van. Ezt ő is tudja, én is tudom, de nem beszélünk róla, mert ő úgy is tagadná." 

„A fiamat is diagnosztizálták, és minél többet tanulok róla, annál biztosabb vagyok benne, hogy én is az vagyok."

 

Forrás: Dailymail

Szólj hozzá

Diagnózis