Elősegítő tényezők az autizmussal élő gyermekek óvodai integrációjában
2011-ben készített szakdolgozatomban azt kutattam, hogy milyen nehezítő és elősegítő tényezők vannak az autizmussal élő gyermekek óvodai integrációjában. Hazai és külföldi óvodavezetőket kerestem meg online kérdőívemmel. Száz kitöltő válaszait összegeztem.
Ezen a képen a kitöltők elősegítő tényezőkre adott válaszai olvashatóak.
Szerintem a válaszok az iskolákra is megfelelnek.
Elősegítő tényezők az oviban:
- a többi gyermek elfogadja a másságot
- az autizmussal élő gyermek szociális készségei, alkalmazkodó képessége fejlődik
- többségi szülők elfogadókká vállnak, személetük formálódik
- a többi gyermek alkalmazkodik a mássághoz
- az autizmussal élő gyermek kortárs kapcsolatai fejlődnek
- a többi gyerek viselkedése pozitív példa az autizmussal élő gyermeknek
- nem tud róla
- az óvodapedagógus továbbfejlesztheti magát
- az óvodapedagógus hozzáállása pozitív irányba fordul
- az autista gyermek rugalmasabbá válik
- csökken az autizmussal élő gyermeket nevelő szülők kirekesztettség érzése
- az autista gyermekek fejlesztésével csökken a szüleik "terhe"
- fejlesztő eszközökre lehet pályázni
- kérhető utazó gyógypedagógus
- az autizmussal élő gyermek kommunikációja fejlődik
- a pedagógus kiégés megelőzésére nagyon jó
- az autizmus specifikus módszerek hatékonyak a többi gyerek számára is
- az autizmussal élő gyermeknek meg kell tanulnia beilleszkedni, a szabályokat követni
- elismerik az óvoda ez irányú munkáját
- az autista gyermek önállósága, önkiszolgálása, játéka fejlődik