Az első autista csoport Nyírbátorban
2011. szeptemberében – feleségemmel együtt – beindítottuk az első autista csoportunkat az Éltes Mátyás Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Gyermekotthon, Kollégium és Pedagógiai Szakszolgálatnál, Nyírbátorban. Idén januárban államvizsgáztunk az ELTE BGGYK autizmus spektrum zavarok pedagógiája szakán.
Korábban mindketten korai gondozást és fejlesztő felkészítést végeztünk egymás mellett lévő egybenyitott kisebb és nagyobb tantermekben. Kolléganőimmel felújított iskolánkban szép, rendezett körülmények között tudtuk és tudjuk ellátni a Mátészalka és Nyírbátor vonzáskörzetéből érkező gyermekeket. Ez nagyon érdekes és hasznos munka, amihez azonban tudni kell a megszerzett elméleti ismereteket egyénre szabottan, és a szülői kéréseknek megfelelően alkalmazni.
A korai fejlesztés minden gyermeknek – főleg a fogyatékkal élőknek – nagyon fontos. Sajnos, a jelenlegi törvényi szabályozás kevesebb óraszámot ír elő nekik, mint a fejlesztő felkészítésben résztvevőknek. Lehetőségeinkhez mérten mi igyekszünk minél magasabb óraszámot biztosítani a kisgyermekeknek. Az időben elkezdett foglalkozások eredményei hamar megmutatkoznak.
Növekszik az autizmus diagnózissal rendelkezők száma. Nem azért, mert többen lennének, hanem a vizsgálati módszerek és a spektrum fogalmának tágabb értelmezése révén pontosabb a diagnosztizálás. Ez azt prognosztizálja, hogy minden egyes pedagógus a pályája során legalább egy autizmussal élő gyermekkel fog találkozni az osztályában. Jó hír az autista gyermekek szüleinek és a pedagógusoknak, hogy hazánkban már három éve választható a felsőoktatásban az autizmus szakirány a gyógypedagógusok számára. Tanulmányaink során bebizonyosodott számunkra, hogy az autizmus megértése, a specifikus módszertan használata, és a szegregáció - integráció /erről írtam a szakdolgozatomat/ helyi lehetőségeinek ismerete az alapja az eredményes fejlesztésnek. A minél korábban elkezdett intenzív fejlesztés eredményeként a tünetek enyhíthetőek, és az életminőség javítható.
Óriási szükség van az autizmussal élő gyermekek ellátórendszerének kiépítésére, bővítésére. Ezért szorgalmaztuk a tavalyi tanév során, hogy létrehozhassunk egy autista csoportot. Több alkalommal kerestük meg javaslatainkkal Tamáskó Sándort, iskolánk igazgatóját. Ő egyeztetett a megyei fenntartónk vezetőivel, akik engedélyezték a csoport beindítását.
A fejlesztő felkészítésben hozzánk járók, és a szakértői bizottság által javasoltak közül kerültek a csoportunkba. Mindegyikük más-más településről jár hozzánk. Egyikükkel már négy éves kora óta foglalkozunk – nála tapasztaljuk a legnagyobb fejlődést.
Termünk berendezésének többségét és az eszközeinket magunk készítettük, és folyamatosan bővítjük. Van néhány szervezet, akik jó szívvel, önszántukból támogatnak minket. Ezúton is köszönjük segítségüket, melyre továbbra is számítunk!
Csoportunkban jelenleg öt tanulónak nyújtunk autizmus specifikus fejlesztést. Október közepétől négy órában asszisztens segíti munkánkat. Ezáltal a gyermek-pedagógus arányunk megközelíti az ideálisait. Egy nyertes EVS projekt – Fiatalok Lendületben Program Európai Önkéntes Szolgálat – keretében külföldi fiatalt fogadhatunk, aki további segítséget jelentene munkánkban.
Az első félévünket eredményesen zártuk. Csoportunk légköre kiegyensúlyozott, nyugodt, melyben a gyerekek – önmagukhoz képest – a legnagyobb biztonsággal és önállósággal tevékenykednek. A kitűzött rövid -és középtávú céljainkat elértük.
A gyerekek vágynak iskolába indulni, ott tanulni és játszani. A támogató szolgálatok kísérői és buszsofőrjei kísérik őket a teremajtónkig, ahonnan legtöbbször vidáman köszönnek, és mennek a napirendjükhöz.
Nagy öröm számunkra, hogy a szülők arról számolnak be, mennyire örülnek a nagymértékű változásoknak. A szülőket folyamatosan hasznos tanácsokkal látjuk el. Ők is tudják, hogy a jó együttműködésünk gyermekeik fejlődésének a mérföldköve.
Az előbbi sorok jelentek meg a www.szon.hu oldalon 2012.02.19-én és a Kelet-Magyarország című napilapban 2012.02.28-án.