2016. okt 12.

Mi lesz az autista gyermekemmel, ha én már nem leszek?

írta: Márti+Robi
Mi lesz az autista gyermekemmel, ha én már nem leszek?

Az apuka autómosót nyitott annak a kérdésnek a megoldásaként, amelyet minden autista gyermeket nevelő szülők feltesznek maguknak: Mit fog a fiam csinálni, ha én már nem tudom támogatni?

pano-autism_56938-1024x475.jpg

Tom D'eri és autista öccse, Andrew

Floridában John D’eri 2012-ben alapította meg a Rising Tide autómosó cégét, miután autista fia előző évben betöltötte a 21-et, és így kikerült az oktatási rendszerből. Oly annyira bejött az egész, hogy most már 35 autista dolgozik a családi autómosóban és 500 kocsit mosnak naponta.

Hihetetlennek tűnő eredményeket ért el a családjával, és az ehhez vezető utat meséli el az édesapa és a testvér:

Ki kell aknáznod az alkalmazottad képességeit. Minden jó üzlet ezt csinálja. Minden sikeres vállalkozás a megfelelő személyt a megfelelő munkával bízza meg, és ezáltal lesz képes létrehozni egy ütős céget.

Alkalmazottaink 85%-a autizmussal él. A mi alkalmazottaink szívvel-lélekkel dolgoznak. Mások nem biztos, hogy egy autómosóért így lelkesednének. Andrew, a fiam naponta 30 autót moss le.

2 és fél évesen diagnosztizálták nála az autizmust. Nagyon kemény volt. Amikor a gyerekedről kiderül, hogy autizmusa van, akkor először teljesen összezavarodsz. Mi az az autizmus? Mit jelent ez? Ez nem történhet meg velem.

Aztán arra gondolsz, hogy úgyis kinövi. Majd elkezded keresni a "kigyógyulás gyógyszerét" és a csodát.

Ahogy telt az idő, Andrew nőtt, és elkezdtem megérteni, hogy Andrew van és ki ő valójában.

Elkezdtem nézni őt 15 évesen, majd elképzeltem 40 évesen, és minden addigi elképzelésem szertefoszlott.

Ő soha nem lesz független, amíg én nem segítek neki azzá válni.

Elkezdtem megoldásokat keresni. Mihez ért Andrew?

Az egyik nap ültem egy autómosóban, és néztem a gépeket. Elgondolkodtam magamban. Kétségtelen: Andrew ennek a háttérmunkáját meg tudja csinálni.

Belevágtunk és ma már 150 ezer autót mosunk meg egy évben.

img_1049-1024x683.jpg

A támogatásukhoz használunk színkódokat, vizuális segédeszközöket, a munkakörnyezetük átlátható és strukturált.

A srácaink pénzt csinálnak, borravalót kapnak, egy csekket visznek haza a családjuknak, akiknek tényleg nagy szüksége van rá. Korábban ők jelentették a terhet, most pedig ők a kenyérkeresők.

Most már van a fiamnak saját jövője. Ez az én végzetem. Benne találtam meg a valódi énem. Soha nem gondoltam volna, hogy ennyire fontos lesz, amit elkezdtünk.

Tom, a testvér:

Naponta 500 autót nem tudnánk megmosni, ha szimplán csak jótékonyságból tennénk. Az autizmussal élők ugyan olyan jó emberek, mint mások.

Andrew öcsém eleinte nem csípte. Ez volt az első munkahelye. Viszont a hetek múlásával a családunk kezdte észrevenni a munka pozitív hatásait.

Már nem érzem magamon azt a nyomást, amit valaha éreztem, hogy mi lesz ha a szüleim elmennek…

Andrew nálam fog lakni. Most már érzem, hogy szereti. Van saját élete, saját társasága, saját jövője.

slider-club-1143-1024x683.jpg

Forrás: Rising Tide Car Wash

A történethez még hozzátartozik, hogy John D’eri előző munkáit is csúcsra fejlesztette. Dolgozott jogi pályán, szoftvert fejlesztett és kereskedett.

Az élete úgy hozta, hogy ismét váltania kellett. Az autista fia önálló felnőtt élete volt a tét. Sikerült ehhez előteremtenie az alapfeltételt: a munkát. És nem csak a saját fia számára, hanem még másik 30 hozzá hasonló fiatalembernek.

Most felmerülhet a kérdés, hogy kiválogatták-e az autista srácokat? A válasz: persze. Az USA-ban az autik 80-90%-a munkanélküli vagy alulfoglalkoztatott.

Milyen szempontok szerint válogattak? A válasz egyaránt fontos a szülőknek, a munkáltatóknak és a tanároknak.

Egyértelmű azt fogják kiválasztani, aki

És az, hogy hogyan kommunikál az már másodlagos lesz, de elengedhetetlen. .

Valamint birtokában van a tanulás képességének, amellyel eltudja sajátítani az autómosás rejtelmeit.

Tinédzser korra általában kialakul, hogy mit tud és mire lesz képes az autista személy. Akkorra nagy valószínűséggel meg lehet mondani, hogy milyen munkahelyen és munkakörben tud kiteljesedni.

Az autista gyerekkel végzett fejlesztő munkánk során mindig a felnőttkori életüket tartjuk szem előtt.

Szólj hozzá

Top Munkahely Akinek a gyermeke Autista gyermeked életére tervezz